۳۱ ۹۰ ۲۹۶ ۰۹۱۲ - ۲۴ ۹۰ ۶۴۹ ۰۹۰۲ - ۷۵ ۶۷ ۲۵ ۳۶ ۰۲۱
فهرست

پلی اورتان چيست و کاربرد های آن

امروزه با تحقيقات و پيشرفت های به دست آمده در زمينه توليد عایق , پلی اورتان به عنوان يكي از عایق های سبك و مقاوم شناخته مي شوند.

ساندویچ پانلهاي سبك با کیفیت و مقاومت بالا اولين بار در ساخت آشيانه برای هواپيماهاي جنگي در زمان جنگ جهاني دوم مورد استفاده قرار گرفته اند.

بعد از آن و با پيشرفتهاي مهم در زمينه عایق ها امروزه ساندويچ پانل ها و پلی اورتان ها در گستره وسيعي از هواپیما سازی و ساخت شاتلهاي فضايي تا توليد دربهاي معمولي و اتاق های ایزوله و ساختمانهاي اداري و مسكوني بكار می روند.

.

دفتر مرکزی:     02136256775

آقای حیدری:  31 90 296 0912

خانم هزاوه:     24 90 649 0902

.

 

.

کپسول فوم پلی یورتان

.

فوم تخته ای پلی یورتان

.

.

طراحي و ساخت ساندويچ پانل ها كاري بسيار پيچيده براي مصارف خاص می باشد که در پروسه تولید آن باید پارامتر های مختلفی را رعایت کرد. مانند: مقاومت حرارتي، آب بندي، مقاومت مكانيكي، بهداشت، ايمني در مقابل حريق و مسائل زيست محيطي و …

ساندویچ پانل به دليل عايق بودن و داشتن جداره هاي داخلي و خارجي يكي از بهترين مصالح براي جلوگيري از نفوذ آب و هدر رفتن انرژي به شمار مي روند.

با استفاده از این عایق می توان سازه هایی با صرفه اقتصادی بالا را طراحی و ساخت که قابل استفاده در كارخانه ها و ساختمان هاي صنعتي و انبارهاي مواد غذايي و كشاورزي،  سالن هاي ورزشي و استخرهاي شنا، تجهيزات كارگاه ها ، سالن هاي پرورش طیور ، سيلوها و فروشگاه هاي بزرگ و ساختمانهاي نظامي و دولتي و شخصي مي باشند.

در اين بررسي به تمام اتصالات در ساندويچ پانل ها پرداخته مي شود. سازه هاي ساندويچ از يك هسته با تراكم تقريبا پايين بين دو ماده با استحكام بالا تشكيل شده است.

 

پلي اورتان چيست؟

پلي اورتان به دسته از مواد شیمیایی كه از واكنش پلی يول و ايزوسیانات تشكيل شده، اطلاق می گردد.

پس از توليد تجاري پلي يورتان ها در سال هاي ۱۹۴۰ ميلادي و استفاده از پلي اترها در توليد فوم هاي پلي اورتان استفاده از آنها به عنوان عايق حرارتي و برودتي بسيار رايج و متداول گرديد .، استفاده از فوم پلي اورتان سخت به دليل ساختار كامپوزيتي پلي اورتان با سلول هاي هم اندازه و بسته هوا، طي محاسبات انتقال حرارت، فوم پلي اورتان سخت ميزان ضريب هدايت حرارتي بسيار پاييني را ايجاد مي نمايد .

هرچه تعداد و اندازه سلول هاي بسته كوچك تر و يكنواخت تر باشد، راندمان عايق پلي اورتان بالاتر بوده و استفاده از آن نتايج مطلوب تري را حاصل خواهد كرد . پیوند یورتانی از طریق واکنش افزایشی بین یک گروه ایزوسیانات و یک ترکیب دارای هیدروژن فعال مثل گروه هیدروکسیل تشکیل شده است. گروه های ایزوسیانات به شدت واکنش پذیر بوده و به همین علت پیشرفت واکنش آنها نیاز به افزایش دما ندارد.(واکنش در دمای محیط صورت می گیرد) مهمترین ویژگی این گروه از پلیمرها این است که پس از واکنش ساختاری پایدار بوجود می آید.

از سوي ديگر با توجه به دامنه رايج استفاده از عايق هاي حرارتي در مصارف خانگي، صنعتي و نظامي دامنه دمايي ۳۰ تا ۱۱۰ درجه سانتيگراد مي باشد،

مطالعات انجام شده نشان داده كه فوم هاي سخت پلي اورتان به عنوان عايق حرارتي پلي يورتان نسبت به ساير عايق هاي حرارتي از راندمان عملكرد مطلوب تري برخوردار مي باشد كه اين خود بزرگترين مزيت استفاده فراوان و گسترده از عايق پلي يورتان مي باشد.

کاربرد پلی اورتان چیست

اورتان ها به شکلهای مختلف از جمله فومهای نرم، فومهای سخت؛ الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رزین، رنگ، پوشش، چسب، انواع جلادهنده و… در دنیا کاربرد دارند.

كاربرد اصلي پلی اورتان ها استفاده در ديواره هاي ساندويچ پانل است. همچنين یکی ديگر از کاربردهای پلی اورتان ها، استفاده به عنوان پوشش لوله‌های مدفون در خاک با هدف حفاظت در برابر خوردگی می باشد.

پرسش و پاسخ و دیدگاه کاربران

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها